-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:9158 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

در مورد تقليداصولي و عاقلانه توضيح دهيد.

بله رواياتي در اين زمنيه هست از جمله پيامبر(ص) فرمود: من ستر أخاه المسلم في الدنيا ستره اللله يوم القيامه.(1)

اين از الطاف الهي است كه ستار و پرده پوش است و نميخواهد عيبهاي بندگانش آشكار شود و آبرويشان بريزد، بلكه در سايه اين پرده پوشي موفق به توبه و جبران اشتباهات گردد و سيئات را با حسنات بپوشاند و مؤمني هم كه با تخلق به اين صفت الهي عيبهاي پنهان برادران ايماني خود را كه احيانا از آن آگاه شده بر ملا نميكند و آبرويش را نميريزد و شخصيتش را خورد نميكند در نزد خداوند ارزشي پيدا ميكند و خداوند چنين حقي براي او قرار داده كه عيبش را در قيامت آشكار نسازد و اين كنايه از اين است كه گناهش را ميبخشد و اين منافاتي ندارد با آيه شريفه قرآن كه قيامت را يوم تبلي السرائر، روزي كه رازها آشكار ميشود ناميده است و احاديثي كه بر اين معنا دلالت ميكند؛ زيرا در قيامت رازهايي آشكار ميشودكه خدا بخواهد و عيبهاي افرادي آشكار ميشود كه مورد عفو الهي قرار نگرفته باشند. با توجه به اين حقيقت هيچ گونه تضاد و تناقضي در اين گونه روايات و آيات نيست؛ زيرا تا جايي كه بنده شايستگي بخشيده شدن را داشته باشد مورد آمرزش الهي قرار ميگيرد و هر كس مورد عفو واقع شد خداوند پرده پوش عيب هايش را ميپوشاند و عيب كساني را آشكار ميكند كه صلاحيت عفو نداشته باشند.

خلاصه آن كه طبيعت دنيا، طبيعت ستر و پوشش است و آخرت زمان بروز اسرار و حقايق است، ولي اين امر منافاتي ندارد اگر كسي عيوب مؤمنان را در دنيا بپوشاند و صنعت ستاريت را اعمال كند همين صفت ستر و پوشش حقيقت آن در قيامت آشكار ميگردد و حقيقت ستاريت پوشش عيوب نفساني در قيامت است و اين امر و قانون او در آخرت نيز جاري است.

پي نوشتها:

1 - ميزان الحكمه، ج 3، ص 2207.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.